Fast føde - ikke helt problemfrit

29. oktober 2012

Alder:
5 mdr.

Fast føde - ikke helt problemfrit

Hej Helen

Min datter er født 15. maj i år, og er altså nu ca. 5½ måned gammel.

Min datters vækstkurve har fladet kraftigt ud i den sidste måneds tid. Hun er gået fra at ligge på næstøverste kurve i vækstgrafen til at først lægge sig på kurven lige under gennemsnittet, og nu, efter sidste besøg hos SP'en i sidste uge, på kurven under den igen, altså 2. kurve under gennemsnittet.

Efter første besøg gik det op for mig, at jeg skulle være bedre til at tilbyde hende bryst nr. 2 ved hvert måltid. Hun har i lang tid kun spist et bryst og tydeligt afvist nr. 2, da jeg havde meget mælk, og der opdagede jeg simpelthen ikke, at det var tid til at øge. Jeg tænkte at problemet så var løst, nu hun fik 2, og jeg kunne også nærmest se hvordan pigebarnet struttede!!! Stor var min forbavselse så, da jeg ved sidste SP besøg kunne konstatere, at vækstkurven endnu var flad, og altså nu nede på kurve nr. 2 under gennemsnittet. (Jeg kan se at hun har taget ca. 300 - 400 g. på over de seneste 4 uger)

I dagene op til dette besøg hos SP havde vi stille og roligt startet med grød hver aften. Hun virkede nemlig ENORMT sulten... jeg lod hende også amme tiere, og fyldte op med MME når det virkede som om hun ikke fik nok. Efter et par dage stilnede den værste sult sig stille og roligt, og hun er nu "normalt" sulten inden måltiderne igen, og afviser ethvert forsøg på at fylde op med MME eller andet efter amning. Det betyder jo nok bare at jeg har øget min mælkeproduktion, så den del er jeg fint tilfreds med. SP'en mente at jeg skulle til at give hende grød både morgen og aften nu, for at prøve at få hendes vækstkurve igang igen, så det er vi startet på.

Mit problem er madningen!

I starten gik det strygende med grøden. Hun skulle lige øve sig lidt med at bruge ...

Annonce

... tungen, men alt i alt kom der mere grød ind i babyen end ud på hagen! Men nu nægter hun kategorisk. Tungen bliver nu brugt til at holde skeen med mad ude af munden, hun vender hovedet væk og fortæller mig med al tydelighed, at det her gider hun bare ikke!!! Jeg er splittet imellem at lytte til min datter, og min bekymring for, at hun ikke vokser nok! Jeg har presset blidt på for at se om jeg ikke kunne få hende igang, men faktisk har det bare gjort modstanden værre. Jeg er bange for at ødelægge hendes forhold til mad allerede nu, og har ikke lyst til at tvangsfordre mit barn. Det kan jeg ikke se at nogen af os for noget positivt ud af. Som jeg ser det har jeg to muligheder:

1. Fortsætte som jeg gør nu med at fuldamme hende og tilbyde hende grød morgen og aften (ved grødmåltiderne får hun først 1 bryst, så grød og så bryst nr. 2) og så derudover tilbyde hende smagsprøver af grønsags- og frugtmos i løbet af dagen, eller

2. Droppe al "fodring" i en periode for at tage presset af hende og så vende tilbage til det om en måneds tid og se om hun er parat.

Vælger jeg 1'eren risikerer jeg så at hun går helt i baglås, eller vil hun langsomt begynde at tage til sig?

Vælger jeg 2'eren risikerer jeg så at hendes vækst fortsat stagnerer?

Hvad anbefaler du?

Jeg kan tilføje, at hun er et glad og livligt barn, der triller fra ryg til mave, krabber rundt om sig selv, leger, griner, elsker at blive tumlet, sover godt om natten, tager 2 store lure (en sjælden gang 3 mindre) i løbet af dagen, og endnu ikke har haft en sygedag (bortset fra ved hendes to vaccinationer). Hun har en dejlig lille rund mave, runde æblekinder, og elastikker om både håndled og lår/ankler! Hun vejer nu 6850 g. og måler 65 cm.

På forhånd tak for dit svar!

Venlig hilsen
Karen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder