Brev:
Fast føde - ikke helt problemfrit
29. oktober 2012
Alder:
5 mdr.
Fast føde - ikke helt problemfrit
Hej Helen
Min datter er født 15. maj i år, og er altså nu ca. 5½ måned gammel.
Min datters vækstkurve har fladet kraftigt ud i den sidste måneds tid. Hun er gået fra at ligge på næstøverste kurve i vækstgrafen til at først lægge sig på kurven lige under gennemsnittet, og nu, efter sidste besøg hos SP'en i sidste uge, på kurven under den igen, altså 2. kurve under gennemsnittet.
Efter første besøg gik det op for mig, at jeg skulle være bedre til at tilbyde hende bryst nr. 2 ved hvert måltid. Hun har i lang tid kun spist et bryst og tydeligt afvist nr. 2, da jeg havde meget mælk, og der opdagede jeg simpelthen ikke, at det var tid til at øge. Jeg tænkte at problemet så var løst, nu hun fik 2, og jeg kunne også nærmest se hvordan pigebarnet struttede!!! Stor var min forbavselse så, da jeg ved sidste SP besøg kunne konstatere, at vækstkurven endnu var flad, og altså nu nede på kurve nr. 2 under gennemsnittet. (Jeg kan se at hun har taget ca. 300 - 400 g. på over de seneste 4 uger)
I dagene op til dette besøg hos SP havde vi stille og roligt startet med grød hver aften. Hun virkede nemlig ENORMT sulten... jeg lod hende også amme tiere, og fyldte op med MME når det virkede som om hun ikke fik nok. Efter et par dage stilnede den værste sult sig stille og roligt, og hun er nu "normalt" sulten inden måltiderne igen, og afviser ethvert forsøg på at fylde op med MME eller andet efter amning. Det betyder jo nok bare at jeg har øget min mælkeproduktion, så den del er jeg fint tilfreds med. SP'en mente at jeg skulle til at give hende grød både morgen og aften nu, for at prøve at få hendes vækstkurve igang igen, så det er vi startet på.
Mit problem er madningen!
I starten gik det strygende med grøden. Hun skulle lige øve sig lidt med at bruge tungen, men alt i alt kom der mere grød ind i babyen end ud på hagen! Men nu nægter hun kategorisk. Tungen bliver nu brugt til at holde skeen med mad ude af munden, hun vender hovedet væk og fortæller mig med al tydelighed, at det her gider hun bare ikke!!! Jeg er splittet imellem at lytte til min datter, og min bekymring for, at hun ikke vokser nok! Jeg har presset blidt på for at se om jeg ikke kunne få hende igang, men faktisk har det bare gjort modstanden værre. Jeg er bange for at ødelægge hendes forhold til mad allerede nu, og har ikke lyst til at tvangsfordre mit barn. Det kan jeg ikke se at nogen af os for noget positivt ud af. Som jeg ser det har jeg to muligheder:
1. Fortsætte som jeg gør nu med at fuldamme hende og tilbyde hende grød morgen og aften (ved grødmåltiderne får hun først 1 bryst, så grød og så bryst nr. 2) og så derudover tilbyde hende smagsprøver af grønsags- og frugtmos i løbet af dagen, eller
2. Droppe al "fodring" i en periode for at tage presset af hende og så vende tilbage til det om en måneds tid og se om hun er parat.
Vælger jeg 1'eren risikerer jeg så at hun går helt i baglås, eller vil hun langsomt begynde at tage til sig?
Vælger jeg 2'eren risikerer jeg så at hendes vækst fortsat stagnerer?
Hvad anbefaler du?
Jeg kan tilføje, at hun er et glad og livligt barn, der triller fra ryg til mave, krabber rundt om sig selv, leger, griner, elsker at blive tumlet, sover godt om natten, tager 2 store lure (en sjælden gang 3 mindre) i løbet af dagen, og endnu ikke har haft en sygedag (bortset fra ved hendes to vaccinationer). Hun har en dejlig lille rund mave, runde æblekinder, og elastikker om både håndled og lår/ankler! Hun vejer nu 6850 g. og måler 65 cm.
På forhånd tak for dit svar!
Venlig hilsen
Karen